Misschien heb je mijn blog als je grootste nachtmerrie werkelijkheid wordt gelezen, dan weet je al een beetje waar dit blog over zal gaan. Heb je het niet gelezen? Het gaat over mijn ervaring toen ik nog niet zo lang trainer was. Er zat een deelnemer in mijn groep die het wel heel erg bond heeft gemaakt met zijn gedrag, waar niet alleen ik last van had, maar ook de andere deelnemers. Deze ervaring heeft ervoor gezorgd dat ik ben gaan nadenken over hoe ik mijn training op een andere manier kon beginnen. Op een manier waar ik met de deelnemers concrete afspraken kan maken hoe we met elkaar omgaan tijdens de training, die door een ieder gedragen en nagekomen worden. Met deze afspraken sluit ik een soort leercontract af, waar ik zo nodig op kan terugvallen tijdens de training. Misschien denkt het niet geheel de lading, maar ik noem ze leerafspraken.
Het mooie van de leerafspraken maken is dat er in het begin van de training al een bepaalde saamhorigheid plaatsvindt.
Het maken van de leerafspraken
Tijdens het voorstelrondje vraag ik de deelnemers zich kort voor te stellen en mij daarbij ook te vertellen wat zij willen halen uit de training, maar ook wat zij de andere deelnemers kunnen brengen (die laatste vraag vinden sommige deelnemers nog wel eens lastig te beantwoorden). Daarna geef ik alle deelnemers een stift en vraag ik of ze op een flip-overvel kunnen schrijven wat zij belangrijk vinden in de omgang met elkaar tijdens de training. Vaak komen hier dingen uit als: we luisteren naar elkaar, we doen actief mee of alles wat we zeggen blijft binnen deze vier muren. Ze mogen zoveel opschrijven als ze willen. Als ze klaar zijn, dan vraag ik iedereen weer te gaan zitten en neem ik plenair door wat er op het flip-overvel staat. Per punt mag de persoon die het heeft opgeschreven toelichten waarom hij of zij dat heeft opgeschreven. Daarna vraag ik of iedereen het ermee eens is. Als dit niet het geval is, gaan we daar verder over in gesprek. Als er dingen op missen, zoals we laten elkaar uitpraten, of we praten niet door elkaar heen, probeer ik daar nog een beetje naar te sturen. Als deze punten dan alsnog wordt ingebracht, dan vul ik deze aan op het flip-overvel. Het is mij nog nooit voorgekomen dat ik bepaalde afspraken weg moest strepen omdat er geen consensus gevonden kon worden. Het mooie van de leerafspraken maken is dat er in het begin van de training al een bepaalde saamhorigheid plaatsvindt.
Afspraken maken met een grote groep
Als ik een grote groep deelnemers heb óf de omstandigheden laten het niet toe om de deelnemers zelf op een flip-overvel te schrijven, dan doe ik het. Dan ga ik het rondje af en laat per ingebracht punt gelijk toelichten waarom dit punt belangrijk is. Daarna vraag ik of iedereen het ermee eens is en dan schrijf ik de afspraak op.
Beide manieren werken prima. Als alles op het flip-overvel staat dan hang ik het vel ergens in de ruimte op waar iedereen het nog kan lezen. Meestal is dat op de muur achter mij. En als het een meerdaagse training is, dan neem ik het vel mee en hang ik het bij alle bijeenkomsten weer op.
En weet je wat nou zo mooi is, ze hebben de afspraken zelf gemaakt, iedereen was het ermee eens, dus veel discussie kan er niet ontstaan.
Het toepassen van de leerafspraken
En dan….dan komt kan er opeens een moment komen waarvan ik denk. Hé, volgens mij wordt het nu een beetje onrustig in de groep of houden sommige zich niet meer helemaal aan de afspraken. Dan is dit het moment om even terug te komen op de afspraken die we hebben gemaakt met elkaar. Als het zover is, dan neem ik mijn moment tijdens het nabespreken van een oefening, of tijdens het afronden van een lesonderdeel. Dan pak ik even de gezamenlijke afspraken erbij en dan vraag ik hoe ze het vinden dat het gaat. Op deze manier komt een gesprek op gang, waarbij we open met elkaar kunnen praten over gedrag. En weet je wat nou zo mooi is, ze hebben de afspraken zelf gemaakt, iedereen was het ermee eens, dus veel discussie kan er niet ontstaan.
Het komt in de praktijk niet veel voor hoor, dat ik de afspraken er weer bij moet halen. Maar soms gebeurt het wel. En dan ben ik blij dat ik voorafgaand aan de training de afspraken heb gemaakt. Want ik voel er weinig voor om als een soort schooljuf mensen te moeten aanspreken op gedrag en op deze manier hoeft dat niet.
Het helpt mij in ieder geval en misschien jou straks ook bij je toekomstige trainingen.
Dit artikel is geschreven door Linda van der Meer van Kura Training • Coaching • Advies
Bij Kura TCA kun je trainingen volgen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Sinds 2019 mag Kura TCA zich bij de ‘Beste opleiders van Nederland’ scharen door haar gebruikersreviews met hoge scores.