e-learning afmaken afronden motiveren

Een e-learning – hoe zorg je ervoor dat je hem ook écht afmaakt?

Je kent het wel, het voornemen om met een uitgebreide e-learning aan de slag te gaan. Vol goede voornemens ga je achter je computer zitten. De eerste module van de e-learning heb je zo gedaan. Even is er twijfel of je direct de tweede module zult doen, maar je zegt bij jezelf: Nee, die doe ik morgen. Voldaan ga je zitten op de bank.

Je bent ons toch niet vergeten?

De volgende dag begin je aan de tweede module. Nog steeds enthousiast ga je lekker actief aan de slag. Vol tevredenheid rond je ook deze module snel af.
En dan komt het, een paar dagen later, de reminder in je mailbox. “Je bent ons toch niet vergeten?”. En ja hoor, module 3 van de e-learning staat al een tijdje op je netvlies, maar je bent er nog niet aan toe gekomen. Hoe komt dan toch?

Je begint vol goede moed aan een e-learning, maar je maakt hem niet af. Terwijl je er zo enthousiast aan begonnen was. Je wil meer leren over het onderwerp en het niveau past prima bij je. Dus niks mis met de e-learning zou je zeggen. Maar wat is het dan wel?
Dat je niet verder gaat met de e-learning kan verschillende redenen hebben.

Je bent afgeleid door andere zaken

Het kan zijn dat er allemaal andere dingen op je pad komen, waardoor je niet meer toe komt aan je e-learning. Veel dingen die naar jouw idee meer prioriteit hebben dan je e-learning. De tip die we voor je hebben: maak een duidelijke planning. Als je een planning maakt, waarin je blokken in je agenda zet wanneer je wat doet, zul je merken dat je rust in je hoofd krijgt. Immers, je weet dat alles af komt op het moment dat het zou moeten.

Je wil te snel en te veel

Bij een e-learning waarvan alle modules al direct beschikbaar zijn, is het verleidelijk om er direct veel van te maken. Je gaat in één stuk door totdat je moe bent. Het gevolg hiervan is dat je zoveel nieuwe kennis op doet, dat de leerstof niet blijft hangen. Simpelweg, omdat het te veel is in één keer. Je zult merken dat als je verder gaat met de volgende modules, je niet meer alle kennis hebt van de modules daarvoor. Ons advies: ga niet binge e-learnen (nieuw woord?) maar doorloop rustig de modules. En laat ze bezinken, slaap er een nachtje over. Zo heb je tijd om na te denken over de lesstof en beklijft de lesstof beter.

Pas de lesstof toe in de praktijk

Bij de meeste fysieke trainingen oefen je met de theorie tijdens de training. Met een e-learning is dat lastig, want dan moet je dat zelf doen. Dit staat vaak niet als opdracht beschreven tijdens de e-learning. Wat je kunt doen is de theorie die je hebt geleerd vertalen naar praktijksituaties. Bijvoorbeeld: je volgt een e-learning over communicatieve vaardigheden. Ga dan na het afronden van je module een gesprek aan met iemand en pas direct het geleerde toe. Schrijf daarna je ervaringen op. Op deze manier zal de theorie beter blijven hangen, omdat je er direct mee bent gaan experimenteren.

Kies de juiste e-learning en aanbieder

Kies voor een e-learning van een aanbieder die je aanspreekt. Je kunt dit niet altijd van tevoren weten, maar vaak kun je een introductiefilmpje bekijken van de e-learning. Zo kun je zien of de stijl bij je past en of de trainer je aanspreekt. Wordt er veel gesproken in de e-learning of ga je ook veel zelf aan de slag? Niets is zo vervelend om een e-learning te volgen in een stijl die niet bij je past.

Dit artikel is aangeboden door Persoonlijk Vaardiger.

Persoonlijk Vaardiger is een online platform en aanbieder van trainingen op het gebied van persoonlijke Vaardigheden. Op dit platform kun je met gelijkgestemden werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling op elk moment van de dag.  

logo persoonlijk vaardiger

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *