Ezelbruggetjes voor communicatievalkuilen. De één vindt ze vervelend, de ander gebruikt ze vaak. Wat je er ook van vindt, ze zijn handig om bepaalde regels voor communicatie te onthouden en helpen je bij effectief communiceren. Daarom een aantal ezelbruggetjes op een rij.
Maak je niet DIK – Denk In Kwaliteiten
Handel vanuit je eigen kwaliteiten en ga uit van de kwaliteiten van een ander. Dit heeft een positief effect op de communicatie. Kijk niet naar iemand zijn valkuil, maar probeer te kijken naar de kwaliteit die achter die valkuil zit. Bijvoorbeeld: Als iemand heel bemoeizuchtig is, dan kan de kwaliteit die daarachter zit zijn dat iemand zorgzaam is. Als je van die kwaliteit uit gaat, dan zal je merken dat het je helpt bij het voeren van een gesprek.
Neem ANNA mee en laat OMA thuis
ANNA – Altijd Navragen, Nooit Aannemen
OMA – Houd je Oordelen, Meningen en Aannames voor je
Als je met de ander in gesprek bent, probeer dan actief en oordeelloos te luisteren. Vat samen wat je hoort en check of dit klopt. We luisteren onbedoeld vanuit onze eigen referentiekader. Dit betekent dat je eigen informatie toevoegt aan de informatie die je hoort, de door jezelf toegevoegde informatie kan onjuist zijn.
Wees een OEN – Open Eerlijk en Nieuwsgierig
Communicatie werkt het best als je transparant bent naar de ander toe, communiceren met open vizier wordt dit ook wel genoemd. Ben je eerlijk en duidelijk in wat je wil, dan weet de ander waar hij of zij aan toe is. Dit werkt wel zo prettig in de onderlinge communicatie.
Maar wees vooral ook nieuwsgierig. Luister naar wat de ander vertelt en vraag door. Zo krijg je nóg meer informatie.
Smeer je in met NIVEA – Niet Invullen Voor Een Ander
NIVEA helpt ons eraan herinneren dat we oordeelloos moeten luisteren. Niet luisteren vanuit ons eigen referentiekader en vooral geen woorden bij de ander in de mond leggen. Ken je dat? Van die mensen die je zinnen af gaan maken, vaak omdat ze ongeduldig zijn om je verhaal af te wachten. En dat ze dan iets heel anders zeggen dan dat jij wilde zeggen of bedoeld had? Als je dan weer aan het woord bent, ben je soms vergeten wat je eigenlijk had willen zeggen.
Als je gaat invullen voor een ander, dan loop je een hele hoop informatie mis. Als iets niet duidelijk is, vraag dan door zonder dat je zelf gaat aanvullen.
Gebruik LSD – Luisteren, Samenvatten en Doorvragen
Dit klinkt ó zo simpel, maar voor het merendeel van de mensen blijkt dit in de praktijk erg lastig. Vooral een doorvraag, waar geen waardeoordeel in zit. Want ook hier kun je weer last krijgen van je eigen referentiekaders. Als je gaat samenvatten, dan doe je dit in je eigen woorden. Herhaal niet de woorden die een ander gezegd heeft. Op deze manier check je gelijk of je het goed begrepen hebt. De doorvraag moet gaan over hetgeen wat er al vertelt is. Om een verdieping te geven. Let er op dat je in je doorvraag geen informatie toevoegt van jezelf. Of dat je een suggestieve vraag stelt.
Doe de KOE – Kaken Op Elkaar
Als jij niks zegt, dan gaat de ander vaak weer praten. Dit is een trucje die in de meeste managementopleidingen geleerd wordt. Mensen vinden stiltes vaak ongemakkelijk en gaan negen van de tien keer weer praten als de ander stil blijft. Je krijgt dan veel meer informatie dan dat je in eerste instantie had gekregen. Doe dit niet te vaak in een gesprek, want dan gaat het gesprek raar en gekunsteld aanvoelen. Dus nu weet je wat je moet doen als je manager in je volgende functioneringsgesprek zijn mond houdt. Dan houd jij ook je mond dicht…Moet je eens zien wat er dan gebeurt.
Wees een HELD – Herkennen, Erkennen, Loslaten en Doorgaan
Soms blijf je in een gesprek maar doorgaan over het analyseren van problemen of emoties. In sommige situaties prima, maar dit is niet altijd even effectief. Als je herkent dat dit gebeurt, geef het gevoel dan even de ruimte en laat het dan los. Zo kun je doorgaan met het gesprek.
Het loslaten vergt enige oefening en is niet altijd even makkelijk. Loslaten kun je ook vervangen door parkeren.
Hopelijk heb je wat aan deze ezelsbruggetjes. Weet je er nog een paar? Ik zou het leuk vinden als je ze achter laat in de reacties.
Geef een POEN ipv wees een OEN (woord Positief toevoegen)
Goede toevoeging!