De communicatieblokkades op een rij:
- Bevelen, dirigeren, commanderen
- Waarschuwen, berispen, dreigen
- Vermanen, moraliseren, preken
- Adviseren, oplossingen of suggesties vragen
- De les lezen, beleren, logische argumenten aanvoeren
- Oordelen, kritiseren, het ermee oneens zijn, beschuldigen
- Prijzen, het ermee eens zijn
- Schelden, belachelijk maken, beschaamd maken
- Interpreteren, analyseren, diagnose stellen
- Geruststellen, sussen, troosten, ondersteunen
- Doorvragen, ondervragen, vragen stellen
- Uit de weg gaan, afleiden, toegeven, over iets anders praten
Nu je weet welke communicatieblokkade je lastig vindt, kun je daar vanaf nu extra scherp op zijn. Het bewust zijn van je valkuil is de eerste stap naar een verandering. En houdt er rekening mee dat je in elke situatie een andere communicatieblokkade kunt hebben. Door je er van bewust te blijven dat er een behoefte achter de boodschap schuil gaat, of een emotie kun je alert blijven op actief luisteren.
Lees
hier ezelbruggetjes om je te behoeden van de meeste communicatievalkuilen
Wil je werken aan de competentie luisteren? Of met andere competenties aan de slag? Lees
hier hoe je dit kunt doen of ga direct met je
persoonlijke ontwikkeling aan de slag.
Veel succes met het actief luisteren naar anderen en laat je verrassen door alle extra informatie die je te horen krijgt!