ACTIEF LUISTEREN

wAT ZIJN JOUW COMMUNICATIEBLOKKADES?

Actief luisteren

Iedereen luistert met een doel, alleen is niet iedereen zich daarvan bewust. Als je je bewust bent dat je met een doel luistert, dan noemen we dit actief luisteren.

Enkele voorbeelden van luisterdoelen:

  • informatie verkrijgen
  • inzicht in de ander krijgen
  • een probleem oplossen.

Actief luisteren als methode gaat verder dan andere luistertechnieken. Dr. Thomas Gordon, psycholoog/opvoedkundige heeft deze methodiek bedacht. Het gaat in zijn methode om het luisteren naar kinderen, maar deze methodiek is ook zeer bruikbaar gebleken in andere communicatiesituaties.

Kijk de korte video over actief luisteren en leer 7 technieken die jou helpen om je luistervaardigheden te vergroten.

Voordelen actief luisteren

De voordelen van actief luisteren zijn onder meer dat je voor de mening van een ander kunt openstaan, dat je misverstanden uit de weg kunt gaan en het is conflict oplossend. Door actief te luisteren luister je echt naar de boodschap van de ander, zonder te luisteren naar je innerlijke stem, gedachten en vooringenomen besluiten.

Voor iemand die bezig is met de persoonlijke ontwikkeling van anderen is het goed om te weten hoe jij luistert. Dit kun je onderzoeken met onderstaande test. Succes!

Test actief luisteren

De 12 categorieën uit de quiz worden communicatieblokkades genoemd. 90 % Van alle antwoorden op de eerder gegeven opdracht past in een van deze 12 categorieën.

Communicatieblokkades

De communicatieblokkades op een rij:

  1. Bevelen, dirigeren, commanderen
  2. Waarschuwen, berispen, dreigen
  3. Vermanen, moraliseren, preken
  4. Adviseren, oplossingen of suggesties vragen
  5. De les lezen, beleren, logische argumenten aanvoeren
  6. Oordelen, kritiseren, het ermee oneens zijn, beschuldigen
  7. Prijzen, het ermee eens zijn
  8. Schelden, belachelijk maken, beschaamd maken
  9. Interpreteren, analyseren, diagnose stellen
  10. Geruststellen, sussen, troosten, ondersteunen
  11. Doorvragen, ondervragen, vragen stellen
  12. Uit de weg gaan, afleiden, toegeven, over iets anders praten
Nu je weet welke communicatieblokkade je lastig vindt, kun je daar vanaf nu extra scherp op zijn. Het bewust zijn van je valkuil is de eerste stap naar een verandering. En houdt er rekening mee dat je in elke situatie een andere communicatieblokkade kunt hebben. Door je er van bewust te blijven dat er een behoefte achter de boodschap schuil gaat, of een emotie kun je alert blijven op actief luisteren.
 
Lees hier ezelbruggetjes om je te behoeden van de meeste communicatievalkuilen
 
Wil je werken aan de competentie luisteren? Of met andere competenties aan de slag? Lees hier hoe je dit kunt doen of ga direct met je persoonlijke ontwikkeling aan de slag.
Veel succes met het actief luisteren naar anderen en laat je verrassen door alle extra informatie die je te horen krijgt!

Social

Volg ons op social media en blijf op de hoogte van nieuwe content en ga met elkaar in gesprek over trainen en ontwikkelen!