DIDACTISCH ANALYSEMODEL

didactisch analysemodel van gelder

Het didactisch analysemodel van Gelder is een methodisch kader waarin de stappen staan omschreven hoe je het beste een training kunt opbouwen. Als je de training opbouwt volgens deze stappen, dan heb je een training die didactisch op een juiste manier in elkaar zit.

 

didactisch analysemodel gelder training

Er zijn verschillende modellen die je kunt toepassen bij het ontwikkelen van een training, waaronder het didactisch analysemodel.

Dit model is een methodisch kader waarin alle stappen voor het ontwerpen van een training staan omschreven. Dit model kun je steeds toepassen voor het opstellen van een goed lesplan.

Het model bestaat uit 4 onderdelen:

  • Doelstelling
  • Beginsituatie
  • Onderwijs en leermiddelen
  • Bepaling van resultaten
Als je goed naar het model kijkt zie je pijlen staan. De pijlen staan tussen doelstelling en beginsituatie. En van bepaling naar de resultaten naar de doelstelling. Deze pijlen betekenen dat als de beginsituatie veranderd, dat de doelstelling ook kan veranderen. En als de doelstelling veranderd, dat de bepaling van de resultaten ook kan veranderen.
 
Als je trainingen schrijft volgens dit model, dan heb je een juiste didactische opbouw en zal de training aansluiten bij de leerdoelen van de deelnemers of doelstelling van de training.
 
Lees het volgende artikel over de leerstijlen van David Kolb
Lees het volgende artikel over de leerstijlen van Vermunt